torsdag 29 oktober 2020

Nr. 9. En ny familjemedlem

Hej igen!
Jag har blivit med symaskin. Det vill säga, jag hade en sedan många år tillbaka, men den gick sönder. Och nu har jag äntligen köpt en ny.
En Singer, ett träffande namn, jag som håller på med musik. 

Vilken lycka! Jag upptäcker att, en symaskin, det ska man bara ha.
Det enda jag har köpt på mycket länge och man kan ju laga saker med den också. Miljövänligt!

Det hände något inom mig när jag började sy nu igen. Ett slags inre lugn och ett välbefinnande. Och förnöjsamhet. Skapande, vare sig det är inom musik, målning, syende, stickande, skrivande, you name it... är en lisa för själen.

"Jag vill börja sticka något också!" kom jag plötsligt på mitt uppe i mitt syende. 

Jag har sytt några kuddfodral nu, av gammalt tyg som jag redan hade och kuddar hade jag också. Och tråd. Så det var bara att sätta igång.

Jag drar mig till minnes när jag var liten och sydde dockkläder på en liten vevsymaskin. Oj, vad jag sydde, till Gingerdockorna, till min tygdocka Lisa och till en babydocka.

Och stickade också. Men virkandet...

Jag är vänsterhänt. Och i syslöjden i skolan fick jag först sitta sysslolös när mina skolkompisar virkade på. Min syslöjdsfröken gav upp försöket att lära en vänsterhänt virka.

Då kom en klasskompis på en genial idé! Hon lärde mig virka via en spegel, som spegelvände allt. Vilken grej! Jag har faktiskt tackat henne i vuxen ålder för det. Hon kom inte ihåg det men jag glömmer det aldrig. Oj, vad jag virkade sedan.

Ja, jag har nästan alltid hållit på med något skapande. En av min familjs bekanta kallade mig för "sin tusenkonstnär". Vilken utmärkelse! Jag känner tacksamhet än idag för det och suger på den känslan då och då...

9:e kramen från mig. 💗
Du gör mig glad om du trycker på: kommentarer 
och skriver något här till mig!
Vi höres.




                                              Vänsterhänt
Left-handed



                                    Ett av mina alster från förr
                              One of my creations from the past


 
Min älsklingsdocka Lisa
My favorite doll Lisa


Numera är bara huvudet kvar
Nowadays, only the head remains




IN ENGLISH

No. 9. A new family member

See all the pictures above.

Hello again!
I have bought a new sewing machine. A SINGER, an apt name, I who do music.  

What joy! I discover that, a sewing machine, you just hace to have it. It's the only one I've bought in a very long time and you can repair stuff with it too. Environmentally friendly!

Something happened inside me when I started sewing again. A kind of inner peace and well-being. And satisfaction.

Creativity, whether in music, painting, sewing, knitting, writing, you name it... is a treat for the soul.

"I want to start knitting something too!" I suddenly came to my senses. 

I have sewn some pillowcases now, from old fabric that I already had and also had pillows. And sewing thread. So it was just a matter of getting started.


I remember when I was little and sewed doll clothes on a small crank sewing machine. Oh, what I sewed, for the Ginger dolls, for my cloth doll Lisa and for a baby doll. And knitted too. But to crochet...

I am left-handed. And in the handicraft at school, I first had to sit idle when my school friends crocheted. My needlework lady gave up trying to learn a left-handed crochet.

Then a classmate came up with a brilliant idea! She taught me to crochet through a mirror which mirrored everything. What a thing!

I actually thanked her in adulthood for that. She did not remember it but I will never forget it. Woe, what I crocheted then.

Yes, I have almost always been doing something creative. One of my family's acquaintances called me "her millenial artist".

What an award! I still feel grateful for it and suck at that feeling every now and then...


9th hug from me.💗
You make me happy if you press on: comments
and write something here to me! Please also follow me in all my blogs. See ya.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar